Mr.Reza

سلام خوش آمدید

افزایش سرمایه شرکت های بورسی به چه معناست؟

دوشنبه, ۶ مرداد ۱۳۹۹، ۱۰:۲۹ ق.ظ

اگر در بازار بورس فعالیت دارید حتما عبارت افزایش سرمایه را شنیده اید اما آیا می دانید که افزایش سرمایه چیست؟

یکی از اصطلاحاتی که بسیار با آن سروکار خواهیم داشت افزایش سرمایه در بورس می باشد. بطور خلاصه می توان گفت افزایش سرمایه یعنی افزایش تعداد سهام منتشر شده توسط شرکت ها که این افزایش سرمایه روش های مختلفی دارد. در ادامه بیشر با افزایش سرمایه و روش های افزایش سرمایه شرکت های بورس آشنا خواهید شد.

 

سرمایه شرکت همان دارایی های شرکت میباشد که با کم کردن همه بدهی ها، می توان به سرمایه شرکت پی برد. سرمایه شرکت را می توان به عنوان بخشی از حقوق افراد در سهام با عنوان حقوق صاحبان سهام شرکت تعریف نمود.

افزایش سرمایه در شرکت‌های سهامی یعنی”افزایش اسمی میزان سرمایه ثبت شده شرکت”. به زبان ساده افزایش سرمایه یعنی افزایش تعداد سهام منتشره توسط شرکت‌های سهامی که روش های افزایش سرمایه مختلفی وجود دارد.

به این نکته توجه فرمایید که ارزش یک شرکت با سرمایه آن شرکت یکی نیست در واقع ارزش شرکت شامل، نیروی انسانی، سود، تجهیزات، خطوط تولید، ارزش برند و … می شود و سرمایه مقدار پولی می باشد که برای استارت اولیه هر شرکتی مورد نیاز بوده و معمولا سهامداران در تهیه کردن آن نقش مهم و اساسی را دارند.

بررسی کامل روش های افزایش سرمایه

روش های افزایش سرمایه کدامند؟ می توانیم انواع روش های افزایش سرمایه را به چهار قسمت تقسیم نماییم:

  1. افزایش سرمایه از محل سود انباشته
  2. افزایش سرمایه از محل آورده نقدی
  3. افزایش سرمایه ازمحل تجدید ارزیابی دارایی ها
  4. افرایش سرمایه از محل سلب حق تقدم و صرف سهام

افزایش سرمایه از محل سود انباشته

یکی از روش های افزایش سرمایه افزایش سرمایه از محل سود انباشته می باشد که بر اساس قانون تجارت، شرکت ها وظیفه دارند سالیانه درصدی از سود خود را نزد خود نگهداری نمایند در نهایت این سود در حسابی تحت عنوان سود انباشته در صورت های مالی شرکت ثبت خواهد شد سپس در دورانی که شرکت سود انباشته خوب و مناسبی دارد، تصمیم می گیرد که افزایش سرمایه خود را از روش افزایش سرمایه از محل سود انباشته انجام و منابع جدید مورد نیاز خود را تامین نماید.

در واقع در روش سود انباشته، جریان نقدینگی جدیدی به شرکت وارد نخواهد شد و سهامداران پولی برای خرید اوراق جدید تزریق نمی کنند، به همین دلیل اصطالحاً به سهام تعلق گرفته به سهامداران سهام جایزه می گویند.

این سهام جایزه به همه سهامداران تعلق دارد و سهامداران بدون نیاز به پرداخت هیچ گونه وجهی، مالک سهام جایزه شده به نحوی که میزان مالکیت سهامداران پس از این نوع افزایش سرمایه تغییری نخواهد کرد.

 

در این روش از روش های افزایش سرمایه درصد مالکیت شما در شرکت تغییری پیدا نمی کند. یعنی به همان نسبت که سرمایه شرکت زیاد می شود تعداد سهام شما نیز افزایش پیدا می کند. از نظر تئوریک میزان دارایی شما نیز تغییری نمی کند، یعنی به همان نسبت که تعداد سهام شما زیاد می شود قیمت سهام کاهش پیدا می کند.

فرمول محاسبه در این روش به شرح زیر است:

 

فرمول محاسبه افزایش سرمایه از محل سود انباشته

افزایش سرمایه از محل آورده نقدی

یکی دیگر از روش های افزایش سرمایه ، افزایش سرمایه از محل آورده نقدی می باشد. زمانی که سود انباشته شرکت مناسب نیست و یا تمایل دارند منابع مالی جدیدی را به شرکت وارد کنند از محل آورده نقدی سهامداران اقدام به افزایش سرمایه می کند.

چون افزایش سرمایه از روش افزایش سرمایه از محل آورده نقدی، نیاز به تأمین منابع جدیدی از طرف سهامداران فعلی شرکت دارد ، شرکت در ابتدا حق استفاده و حضور در آن را به سهامداران شرکت خواهد داد.

یعنی اوراقی به اسم حق تقدم سهام در اختیار سهامداران فعلی قرار خواهد گرفت و سهامدار در مدت زمان مجاز برای معاملات این اوراق که حدودا ۲ ماه می باشد و به آن مهلت پذیره نویسی میگویند، میتوانند یکی از دو اقدام زیر را انجام دهد:

  • پرداخت مبلغ اسمی سهام

در روش پرداخت مبلغ اسمی سهام باید به ازای هر یک سهم مبلغی را در این مدت ۲ماهه به شرکت پرداخت کنید. مبلغ نام برده شده در ایران به طور معمول ۱۰۰۰ ریال که همان قیمت اسمی سهم می باشد، است. پس از طی مراحل افزایش سرمایه، حق تقدم شما به سهم عادی تبدیل خواهد شد.

  • فروش حق تقدم

اگر شما نخواهید که از حق تقدم های خود استفاده کنید قادر خواهید بود که در این بازه زمانی ۲ ماهه حق تقدم های خود را به سرمایه گذاران دیگر بفروشید چون این حق تقدم ها مثل سهام عادی در بورس قابل معامله میباشند.

فرمول محاسبه افزایش سرمایه از محل آورده نقدی

افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها

افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها

یکی از روش های افزایش سرمایه ، افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها می باشد
در افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها ، شرکت دارایی های ثابت مشهود خود را مانند زمین، ساختمان، ماشین آلات و تجهیزات، سرمایه گذاری ها و … را مورد تجدید ارزیابی قرار می دهند.

با این روش ارزش دارایی های شرکت در ترازنامه آپدیت خواهد شد. در نهایت چون معادله حسابداری در ترازنامه باید برقرار باقی بماند و بدهی های شرکت نیز تغییری نکرده، سرمایه شرکت باید افزایش یابد تا این معادله برقرار بماند.

در روش افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها پولی به شرکت وارد نخواهد شد و تنها اتفاقی که رخ می دهد یک عملیات حسابداری در صورتهای مالی شرکت می باشد. در واقع در این روش به همان میزان که تعداد سهام شما افزایش می یابد قیمت آن کاهش پیدا خواهد کرد، به همین علت تغییری در دارایی شما رخ نخواهد داد.

*در افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی ، با توجه به اینکه حساب افزایش سرمایه به روش ذکر شده اندوختهای غیرقابل تقسیم می باشد و به عنوان بخشی از حقوق صاحبان سرمایه هم به حساب می آید، در هر دوره مالی به میزان استهلاک ناشی از اختلاف تجدید ارزیابی به عنوان هزینه منظور و به حساب افزایش سرمایه منتقل خواهد شد اما در ارزش ذاتی شرکت تغییری نخواهد کرد.

افزایش سرمایه به روش صرف سهام

یکی از روش های افزایش سرمایه ، روش صرف سهام می باشد در روش صرف سهام، شرکت سهام خود را از طریق پذیره نویسی و به قیمتی بیش از قیمت اسمی میفروشد و تفاوت حاصل از قیمت فروش و قیمت اسمی سهام را، به حساب اندوخته منتقل کرده یا در ازای آن سهام جدیدی را، به سهامداران قبلی می دهد.

در افزایش سرمایه به روش صرف سهام بجای اینکه سهام عادی با ارزش اسمی انتشار دهند، پذیره نویسی سهام جدید ناشی از افزایش سرمایه به قیمت بازار انجام خواهد گرفت. اما منظور از صرف سهام چیست؟ منظور از صرف سهام، اختلاف ارزش بازاری و اسمی سهام میباشد.

کارهایی که شرکت در ارتباط با صرف سهام میتواند انجام دهد:

  1. انتقال اضافه ارزش به اندوخته شرکت
  2. تقسیم نقدی اضافه ارزش به سهامداری قبلی
  3. دادن سهام جدید به سهامداران قبلی

کارهایی که شرکت در ارتباط با فروش می تواند انجام دهد:

  1. فروش با حفظ حق تقدم
  2. فروش با سلب حق تقدم

ذینفعان صرف سهام کدامند؟

  • شرکت ها

شرکتها می خواهند با کمترین میزان سهام منتشر شده، بیشترین مقدار تامین مالى بلندمدت و بدون سررسید را انجام بدهند و با اینکار بدون افزایش ریسک سهام شرکت، بر سودآورى و اعتبار شرکت بیفزایند.

  • سهامدار عمده اصلى

سهامدار اصلى شرکت کنترل و مدیریت شرکت را بر عهده دارند خیلی دوست دارند که کنترل شرکت را همچنان حفظ کند و درصد سهام مدیریتى شان کاهش نیابد ( بیشتر زمانى که درصد سهام مدیریتى آنها شکننده و در حداقل ممکن براى مدیریت قرار دارد.)

  • بازار سهام

افزایش سرمایه با صرف سهام باید فرصتى را پیش روى بازار بگذارد. دورنماى مثبتى از سودآورى بالقوه در آینده، انتظارات مثبت از افزایش قیمت سهم و یا تخفیف مناسب در قیمت پذیره نویسى نسبت به قیمت بازار را همراه داشته باشد.

  • سهامداران جزء

سهامداران جزء همیشه به دنبال بازدهى بیشتر می باشند بنابراین در پى این هستند که از محل صرفسهام بازدهى سریعى نصیبشان شود و نگرانى خاصى هم در کاهش درصد مالکیتشان در شرکت نخواهند داشت.

 

منبع:ihadaf.com

  • Mr.Reza

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی