Mr.Reza

سلام خوش آمدید

وضعیت ممنوع متوقف در بورس چیست؟

دوشنبه, ۶ مرداد ۱۳۹۹، ۱۰:۱۵ ق.ظ

زمانی که سهام یک شرکت بنابر دلایلی که در ادامه به بررسی آنها میپردازیم برای زمان بیش از یک روز بسته باشد و زمان بازگشایی آن هم دقیقا مشخص نباشد سهم در حالت ممنوع متوقف قرار میگیرد. در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد که معنی ممنوع متوقف در بورس چیست و علت ممنوع و متوقف شدن سهام در بورس را بررسی خواهیم کرد.

منظور از وضعیت ممنوع متوقف در بورس چیست؟

زمانی که یک سهم برای زمان بیش از یک روز بسته باشد و زمان بازگشایی آن هم دقیقا مشخص نباشد سهم در حالت ممنوع متوقف قرار میگیرد و منظور از وضعیت ممنوع متوقف در بورس این است که سهم به طور کامل بسته شده و تا اطلاع ثانوی خرید و فروش در آن نماد امکان پذیر نخواهد بود.

ممنوع متوقف در بورس به چه معناست

علت ممنوع و متوقف شدن سهام در بورس چیست؟

  • برگزاری مجامع عمومی صاحبان سهام یک شرکت
  • برگزاری جلسه هیات مدیره در خصوص افزایش سرمایه
  • سر رسید پرداخت سود علی الحساب اوراق بهادار و اوراق مشارکت
  • تغییر طبقه بندی اوراق بهادار از تابلو یا تالاری که در آن فعالیت دارد به صورت صعودی یا نزولی
  • عدم رعایت ضوابط اطلاع رسانی مطابق مقررات
  • اظهار نظر «مردود» یا «عدم اظهار نظر» حسابرس و بازرس قانونی نسبت به صورت های مالی یا حساب های اوراق بهادار که نماد تا
  • رفع ابهامات، متوقف می ماند
  • گمانه زنی درباره دستکاری قیمتی یا تخلف در معاملات یک نماد که به تایید ناظر برسد
  • ارائه اطلاعات با اهمیت در خصوص تغییر سود از سمت شرکت که مدت زمان آن به این صورت است که پس از ارائه اطلاعات، بازگشایی میگردد.

مهم ترین دلایل بسته شدن سهام در بورس و فرابورس

در ادامه به بررسی مهم ترین دلایل بسته شدن سهام در بورس و فرابورس خواهیم پرداخت. میپردازیم:

۱- توقف نماد به علت افشای اطلاعات با اهمیت

اگر شرکت اطلاعاتی منتشر کند و این اطلاعات در گروه اطلاعات با اهمیت قرار بگیرد نماد آن شرکت به محض اعلام متوقف و خرید و فروش آن ممنوع خواهد شد که بعد از افشای اطلاعات بازگشایی خواهد شد.

اگر اطلاعات افشا شده از نوع الف باشد نماد در روز کاری بعد و بدون محدودیت دامنه ی نوسان قیمت بازگشایی خواهد شد.

اگر اطلاعات افشا شده از نوع ب باشد سهم متوقف خواهد شد و در همان روز کاری نماد بازگشایی شده و مورد معامله قرار می گیرد، اما اگر زمان کافی برای بازگشایی وجود نداشته باشد سهم روز کاری بعد بازگشایی می شود.

۲-توقف نماد به علت برگزاری مجامع شرکت های بورسی

مجامعی مختلفی در یک شرکت ممکن است برگزار شود. برای برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه سهم باید متوقف شود و حداکثر تا ۵ روز کاری بعد از مجمع باید بازگشایی گردد. این بازگشایی بدون محدودیت دامنه ی نوسان قیمت و به صورت کشف قیمت صورت خواهد گرفت.

از مجامع دیگری که باعث توقف سهم می شود مجمع عمومی فوق العاده می باشد. پس از برگزاری این مجمع هم حداکثر تا ۵ روز کاری سهم بازگشایی می شود.

۳- توقف نماد به علت عدم رعایت الزامات قانونی اطلاع رسانی ناشران

با توجه به اینکه شرکت های فعال در بورس موظف هستند اطلاعات و صورت های مالی خود را مرتب و در سریع ترین زمان  انتشار دهند. در صورت عدم رعایت مدیران یک شرکت برای انتشار اطلاعات و صورت های مالی سازمان بورس وظیفه دارد تا نماد آن شرکت را متوقف نماید و تا زمان ارسال و رفع ابهام آن نماد متوقف بماند.

۴- توقف نماد به علت نوسانات بیش از ۵۰درصد

اگر قیمت پایانی یک سهم در مدت ۱۵ روز کاری پشت سرهم بیشتر از ۵۰ درصد نوسان مثبت یا منفی کند معاملات سهم متوقف خواهد شد. در این وضعیت ناشر باید کنفرانس اطلاع رسانی برگزار نماید و به سوالات پرسیده شده پاسخ دهد.

بعد از برگزاری کنفرانس اطلاع رسانی نماد شرکت حداکثر تا ۲ روز کاری پس از توقف با محدودیت دامنه ی نوسان قیمت بازگشایی خواهد شد. باید به اطلاعتان برسانم که قانون نوسان ۵۰ درصدی برای شرکت های حاضر در بازار پایه (ب) فرابورس در صورت نوسان ۶۰ درصدی اجرا خواهد شد.

 

منبع:ihadaf.com

  • Mr.Reza

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی